fbpx
אייקון אתר חן בוארון עו״ד

עורך דין צוואה

במהלך כל חיינו, אנו עובדים, חוסכים וצוברים נכסים וכסף רב, אולם איננו יכולים לקחת את ההון שצברנו איתנו לעולם הבא, הרכוש שלנו, שחסכנו "שקל לשקל", יעבור ליורשים שלנו על פי דין (בהתאם לחוק הירושה), או בהתאם לצוואה שנשאיר ונצווה אחרינו.

משרדנו, חן בוארון – משרד עורכי דין, מתחייב לערוך עבורכם את הצוואה שמתאימה בדיוק לרצונכם, להעניק לכם שירות אישי רגיש ומקצועי, ולא פחות חשוב – במחיר לכל כיס.

מחפשים משרד עורך דין צוואה?

מהי צוואה? 

צוואה היא מסמך משפטי, בו אדם מצווה, מביע את רצונו, וקובע איך יתחלק רכושו והונו לאחר פטירתו .(להלן: "המוריש"/ "המצווה"). על מנת לערוך את המסמך החשוב הזה בצורה הטובה ביותר, אנו ממליצים לכם לפנות אל עורך דין צוואות וירושות, המתמחה ובקיא בתחום, ובהתאם לרצונות שלכם ינסח עורך הדין צוואה שתעביר את המסר בצורה ברורה. לכל אחד מאיתנו יש רצונות שונים, ולכן לכל אחד מתאימה צוואה שונה ומותאמת באופן אישי.

צוואה היא אחד המסמכים המשפטיים הכי חשובים ביותר לאדם, זאת כיוון שהוא מאפשר לכל אדם לקבוע את גורל רכושו לאחר פטירתו.

חוק הירושה קובע כי על מנת שהצוואה תהווה מסמך משפטי מחייב, עליה למלא מספר תנאים.

ארבעת סוגי צוואות על פי חוק הירושה:

צוואה בכתב יד

בכדי שצוואה זו תקבל תוקף חוקי, עליה לכלול שלושה מרכיבים עקרוניים: להיכתב בכתב ידו של המוריש (לא ע"י אדם אחר, ולא מודפסת), להיחתם בכתב ידו של המוריש, ולכלול תאריך. 

בסוג צוואה זה בניגוד ל"צוואה בעדים", אין צורך בנוכחות של עדים. צוואה מסוג זה מבטאת את רצונו של המוריש באופן מדויק, אולם מאחר והיא נערכת ונכתבת ללא ייעוץ משפטי של עורך דין צוואות וירושות לעיתים אנו נתקלים בקשיים לממש את הצוואה, וזהו החיסרון העיקרי של צוואה מסוג זה.

צוואה בעדים

צוואה זו יכולה להיות בכתב או מודפסת (לרוב מודפסת), נחתמת בכתב ידו של המוריש, בצירוף חתימות של שני עדים שלהם אין כל זיקה לצוואה. העדים צריכים להיות מעל גיל 18, וכשירים משפטית. תפקידם של העדים הוא לאשר בחתימתם כי הצוואה נחתמה ע"י המוריש בפניהם וכי זה אכן היה רצונו. גם בצוואה זו, מאוד חשוב לכתוב תאריך שכן הצוואה המאוחרת יותר היא התקפה, וכל צוואה שנכתבה ונחתמה קודם – בטלה. סוג צוואה זה הינו הנפוץ ביותר שכן עורך דין צוואות וירושות בד"כ בוחר לערוך צוואה מסוג זה.

צוואה בפני רשות

צוואה זו נערכת בפני נציג של "רשות" ציבורית. רשות = שופט / נוטריון / רשם בית משפט / רשם הירושות / חבר בית דין דתי. על מנת שלצוואה מסוג זה יהיה תוקף חוקי, עליה להיעשות באופן אישי ע"י המוריש המצווה בפני הרשות. הרשות רושמת את דברי המוריש, ומקריאה את דבריו בפניו. לאחר שהמוריש מאשר את הצוואה, הרשות חומת עליה ובכך מעניקה לה תוקף חוקי.

צוואה בעל פה

צוואה זו יכולה להיעשות אך ורק ע"י אדם אשר מצבו מוגדר: עומד בפני המוות / "שכיב מרע", או אדם הרואה עצמו כך, בנסיבות המצדיקות זאת. צוואה מסוג זה תעשה ע"י אמירת דברי הצוואה בעל פה בפני שני עדים אשר ירשמו את הדברים ויפקידו את "הצוואה" בפני הרשם לענייני ירושה. חשוב לדעת כי צוואה מסוג זה מתבטלת בתום 30 יום במידה והמצווה לא נפטר.

לכו על בטוח עם עו"ד צוואות

עריכת צוואה- הפתרון האידיאלי לקיום רצון המנוח

לכל אדם סיפור חיים מיוחד משלו וכמובן שאין רצון אחד לכולם, ולכן אם יש לכם רצון להוריש את רכושכם למישהו ספציפי או לחלק אותו בין מספר יורשים, עריכת צוואה בזמן שבו הכוח הנפשי והפיזי עדיין אתכם, חשובה מאוד. בענייני ירושה יש מצבים רבים ושונים ובהרבה מקרים הדברים אינם פשוטים כפי שהיינו רוצים שיהיו. במידה ואתם רוצים לחלק את עיזבונכם שווה בשווה בין היורשים ורוצים שהם יהיו בטוחים בוודאות שזהו רצונכם, או במידה ואתם רוצים להוריש לילד אחד יותר מהאחר, או אפילו אם ברצונכם להוריש לאח/לשכן/ לחבר קרוב (שכאמור אינו יורש על פי דין)  – עריכת צוואת ע"י עורך דין צוואות וירושות המתמחה בתחום הוא הפתרון האידיאלי ביותר עבורכם !

זכרו כי רק באמצעות צוואה היקרים לכם ידעו בוודאות איך רציתם וציוותם להוריש את עיזבונכם.

עריכת צוואה

כל אחד מאיתנו זקוק לצוואה, על מנת לדאוג לעתיד הקרובים לו. על כן, מדובר במסמך משפטי בעל חשיבות עליונה. עורך דין צוואה מומחה מנסח עבור כל לקוח, צוואה המותאמת לו באופן אישי. צוואה זו תשקף באופן מדויק את רצונו בדבר זהות היורשים וחלקם ברכושו וכל זאת, תוך הקפדה על כללי חוק הירושה באשר לעריכת צוואה.

איך ממשים את הצוואה?

לאחר פטירת המוריש, על היורשים להגיש לרשם הירושה בקשה לקבלת צו קיום צוואה. בשלב זה על מנת להימנע מאי נעימויות העלולות להיווצר בין היורשים, רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין צוואות וירושות.

צו קיום צוואה/צו ירושה

חלוקת עזבונו של אדם שנפטר, מצריכה על פי החוק בישראל, קבלת צו קיום צוואה או צו ירושה, בהעדר צוואה. לשם קבלת הצווים הללו יש להגיש בקשה מתאימה בליווי המסמכים הדרושים.
עורך דין מומחה בענייני צוואות יסייע ללקוחותיו בניהול תהליך מקצועי ויעיל ובעצם יאפשר להם להתמקד בדברים החשובים שעולים לאחר הפרידה מאדם קרוב כמו הקושי הרגשי של בני המשפחה.

התנגדות לצוואה

כאשר ישנה התנגדות לצוואה מצד מישהו שחושב שחלוקת העיזבון צריכה להיות אחרת, ניתן להגיש התנגדות לצוואה. הליך התנגדות לצוואה, מתנהל בבית המשפט לענייני משפחה.
עורך הדין שלכם יפעל כמובן להשגת התוצאה המשפטית הרצויה, על פי נסיבות המקרה: קיום הצוואה או ביטולה, בהתאם לצד אותו היו מייצג.

הגשת בקשה לצו קיום צוואה או לצו ירושה:

במידה והמנוח לא השאיר צוואה, יש צורך להגיש בקשה לקבלת צו ירושה מרשם הירושות.
במידה והמנוח השאיר אחריו צוואה, בכדי לממש אותה, ישנו צורך בקבלת צו קיום צוואה מרשם הירושות.
במידה ויש התנגדות לצוואה, אזי יש צורך להעביר את הדיון לידי בית המשפט לענייני משפחה.
הליך המימוש ו/או התנגדות לצוואה חייב להתבצע על ידי עורך דין צוואות וירושות מקצועי בלבד.

למה חשוב לפנות לעורך דין צוואות וירושות?

כל אחד מאיתנו חושב "לי זה לא יקרה". לא פעם שמעתי אנשים שאומרים "הילדים שלי יסתדרו ביניהם", אולם בהרבה מאוד מהמקרים, לצערי, המציאות שונה לחלוטין והמשפחות הכי טובות וחזקות פשוט התפרקו בשל סכסוך על הירושה.

חוק הירושה מסדיר מי הם היורשים על פי דין במקרים בהם לא נערכה צוואה.

ולכן, כביכול, אם המתווה המוצע בחוק הירושה תואם לרצונכם – אין צורך לערוך צוואה. אולם, המציאות חזקה מכל דמיון, ופעמים רבות התגלעו סכסוכים במשפחה על עזבון המנוח כאשר לא הייתה צוואה. 

למה זה קורה? מניסיוני הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבהרבה מאוד מהמקרים, היורשים לא בטוחים שרצונו של המנוח אכן היה כרצון המחוקק וכמובן יש חילוקי דעות בעניין החלוקה הצודקת. לא פעם אחת נוכחתי לראות כי אחד (או יותר) מהיורשים חשב ו/או הרגיש שלו "מגיע יותר" ולטענתם חלוקת העיזבון לא צריכה להיות באופן שווה בין היורשים. להלן דוגמאות לטענות לביצוע חלוקה לא שוויונית של העזבון:

"אבא הבטיח לי שאקבל את הדירה בגלל שאני האח הגדול" / "אמא הבטיחה לי את הבית כי אני האחות הקטנה"/ " מגיע לי לקבל את הדירה של ההורים כי אני עזרתי להם הכי הרבה כשהם היו בחיים" / "אני הבן הזכר במשפחה. ואצלנו נהוג שרק 'זכרים' יורשים" / "מבין כל האחים שלי, רק לי אין דירה בבעלותי, ולכן אני צריכה לקבל את הדירה של ההורים”, אצל כל משפחה המצב הוא שונה ולכן הדעות בדבר החלוקה הנכונה של הרכוש עלולות להיות שונות.

נושא הסכסוכים המשפחתיים בעקבות מותו של קרוב קורה בצורה זו לא רק מניסיוני ,מחקרים מוכיחים כי מרבית הסכסוכים בתוך המשפחה נגרמת בשל ריבים על חלוקת העזבון (או במילים פשוטות "הירושה"). 

אז אם אתם רוצים להציל ולשמור את שלום המשפחה היקרה שלכם, אתם יכולים לעשות זאת בצעד פשוט מאוד ובעלות יחסית נמוכה – פנו לעורך דין צוואות וירושות, כדי שיערוך עבורכם צוואה שתהיה תפורה בדיוק לרצונכם ותסדיר את חלוקת עזבונכם בצורה ברורה לאחר פטירתכם. 

החשש המוכר מעריכת צוואה

אנשים רבים נמנעים וחוששים לערוך צוואה. הסיבות לחששות (שלא לומר חלילה- "תירוצים") רבות ומגוונות ובהרבה פעמים נובעות ממחשבות שעולות ללא כל אחיזה במציאות, שכן מרביתנו פוחדים להכיר בעובדה שביום מן הימים אנחנו לא נהיה עוד בין החיים. 

מניסיוני, הטענות הנפוצות ביותר הם: "אם עורכים צוואה מזמנים את המוות" או "צוואה עושים רק אנשים מבוגרים". הכחשת המוות הצפוי לכל אחד מאיתנו זו תופעה נפוצה מאוד בקרב בני אדם ולרובנו קל יותר לשכוח שיתכן שלא כולנו נלך לעולמנו בשיבה טובה ב"דרך טבעית", ושלצערנו, במיוחד במציאות של ימינו, גם אנשים צעירים הולכים לעולמם בטרם עת.

לכן, היות ואין אדם היודע את גורלו, המיטב שנוכל לעשות הוא לפנות לעורך דין מומחה שיערוך עבורנו צוואה המסדירה את חלוקת העזבון שלנו לאחר פטירתנו, בהתאם לרצוננו

מתי יש צורך חיוני לערוך צוואה?

בהרבה מאוד מקרים, להלן דוגמאות בלוטות:

  1. כשיש ברשותכם נכסים/ מטלטלין/ חפצים בעלי ערך (גם סנטימנטלי) שאותם אתם מעוניינים להוריש.
  2. כשאתם רוצים להוריש לאדם יקר לליבכם שאינו בן משפחתכם (לדוגמא חבר קרוב) ולכן אינו היורש על פי דין.
  3. כאשר רוצים לחלק את העזבון לא באופן שווה בין הילדים היורשים, מכל סיבה שהיא.
  4. כשאתם רוצים להבטיח שבן הזוג שלכם יוכל להמשיך ולהתגורר בנכס, בלי שיתר היורשים ידרשו להוציאו.
  5. כאשר פותחים "פרק ב" בחיים – חשוב לדעת כי בהתאם לחוק, גם ידועים בציבור שאינם נשואים זכאים לרשת את בן הזוג המנוח, ולכן אם ברצונכם להסדיר את חלוקת העזבון בין בן הזוג והילדים כדאי לערוך צוואה.

מתי אין צורך לערוך צוואה?

כאשר לא מתקיים לגביכם אף אחד מהתרחישים המפורטים לעיל, וכאשר אתם משוכנעים מעל לכל ספק סביר שלמרות שלא ערכתם צוואה, היקרים לכם יודעים בוודאות שרצונכם הוא חלוקה על פי דין (כפי שקבוע בחוק הירושה), ומסכימים לכבד את רצונכם.

אם הגעתם עד כאן, אתם ודאי מבינים את הערך העצום בעריכת צוואה עבורכם ועבור כל אחד מהיקרים לכם, כדי ליהנות מהשירות המסור של עורכי הדין המומחים בתחום במשרדינו, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר, נשמח לענות על כל שאלותיכם. 

חן בוארון- משרד עורכי דין בראשון לציון המונה צוות של עורכי דין מומחים בענייני צוואות וירושות אשר יעמוד לצדכם לאורך כל הדרך ויסייע ברגעים הקשים שלאחר פטירתו של אדם יקר קרוב ואהוב.

משרדנו מתחייב לספק לכם את השירות האישי, הרגשי ,האדיב, המקצועי, והנאמן ביותר עבורכם!!

שירותי המשרד בתחום זה הם כדלקמן: עריכת צוואה, הגשת בקשה לצו קיום צוואה , בקשה לצו ירושה וייצוג בהליכי התנגדות לצוואה.

  • המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואינו מהווה כייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי.
  • אין להעתיק ו/או להפיץ מאמר זה במלואו או בחלקו

אהבתם את התוכן? שתפו עם חברים

Facebook
WhatsApp
Email
LinkedIn
Telegram
לליווי משפטי אישי מעו"ד מקרקעין מנוסה
שלחו לי הודעה בוואטסאפ ואחזור אליכם בהקדם!
הירשמו לניוזלטר שלנו
+ קבלו כל חודש את מגזין הנדל״ן עם החדשות החמות ביותר!

*הרשמה למגזין מהווה אישור להצטרף לרשימת התפוצה של משרד עורך דין נדל"ן חן בוארון

איתכם לאורך כל הדרך.

ליווי משפטי מקצועי בקניית / מכירת דירה יכול לחסוך הון.

לשאלות ופרטים נוספים, שלחו לי הודעה בוואטסאפ!

עו''ד מקרקעין חן בוארון טרסיוק
בואו נדבר על העסקה שלכם